Kompetansemål
Under følger kompetansemål Sex og Politikk mener er relevante til undervisning om seksualitet. Disse er basert på mål oppgitt i Utdanningsdirektoratets ressurshefte "Kjønn og seksualitet". I tillegg til konkrete mål i naturfag, samfunnsfag, kristendom, religion, livsyn og etikk (KRLE) og norsk gir den generelle delen av læreplanverket flere invitasjoner til å tematisere kjønn og seksualitet i undervisningen.
Kompetansemål etter 2.
årstrinn
Naturfag:
Kropp og
helse
- sette navn på og beskrive funksjonen til noen ytre og indre deler av menneskekroppen
- samtale om grensesetting,
forståelse og respekt for egen og andres kropp
Norsk:
Muntlig
kommunikasjon
- sette ord på egne følelser og meninger
Naturfag:
Kropp og helse
Historie
Språk, litteratur og kultur
Naturfag:
- beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp
- observere og beskrive hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner, og samtale om ulike følelsesmessige reaksjoner og sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse
Historie
- finne informasjon om og presentere egen familie for en til to menneskealdrer siden og fortelle om hvordan levemåte, levekår og kjønnsroller har endret seg
- samtale om variasjoner i familieformer og om relasjoner og oppgaver i familien
- gi eksempler på rettigheter barn har, og ulike forventninger jenter og gutter møter i hverdagen, og samtale om hvordan forventningene kan oppleves
- samtale om tema knyttet til seksualitet, grensesetting, vold og respekt
- lage en oversikt over normer som regulerer forholdet mellom mennesker og forklare konsekvenser ved å bryte normene
- drøfte oppfatninger av rettferdighet og likeverd
KRLE:
Filosofi og etikk
- samtale om familieskikker i hverdag og høytid på tvers av religioner og livssyn
- samtale om respekt og toleranse og motvirke mobbing i praksis
- gjengi gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
- bruke FNs barnekonvensjon for å forstå barns rettigheter og likeverd og kunne finne eksempler i mediene og ved bruk av Internett
Språk, litteratur og kultur
- forklare hvordan man gjennom
språkbruk kan krenke andre
Naturfag:
Kropp og helse
Historie
Filosofi og etikk
Norsk:
Muntlig kommunikasjon
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Naturfag:
- beskrive utviklingen av menneskekroppen fra befruktning til voksen
- forklare hva som skjer under puberteten og snakke om ulik kjønnsidentitet og variasjon i seksuell orientering
Historie
- beskrive utviklingen i levekårene for kvinner og menn og fremveksten av likestilling i Norge
- snakke om kjærlighet og respekt, variasjon i seksuell orientering, samliv og familie og diskutere konsekvenser av manglende respekt for ulikhet
- beskrive roller i egen hverdag og undersøke og snakke om forventninger som knytter seg til disse rollene
- gi eksempler på hvordan kjønnsroller og seksualitet blir fremstilt i ulike medium og diskutere de ulike forventningene det kan skape
- gjøre greie for hvilke muligheter, plikter og rettigheter barn og unge har til medvirkning
Filosofi og etikk
- samtale om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene
- samtale om etniske, religiøse og livssynsmessige minoriteter i Norge og reflektere over utfordringer knyttet til det flerkulturelle samfunnet
- samtale om filosofi, religion og livssyn som grunnlag for etisk tenkning og kunne drøfte noen moralske forbilder fra fortid og nåtid
- forklare viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og samtale om betydningen av dem
Norsk:
Muntlig kommunikasjon
- uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
- gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Naturfag:
Kropp og helse
Utforskeren
- beskrive kort fosterutviklingen og hvordan en fødsel foregår
- formulere og drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet, grensesetting og respekt, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon og abort
- forklare hvordan egen livsstil kan påvirke helsen, herunder slanking og spiseforstyrrelser, sammenligne informasjon fra ulike kilder, og diskutere hvordan helseskader kan forebygges
Utforskeren
- skape fortellinger om mennesker fra ulike samfunn i fortid og nåtid og vise hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
Historie
Samfunnskunnskap
KRLE:
Filosofi og etikk
- drøfte idealer om menneskeverd, diskriminering og utvikling av rasisme i et historisk og nåtidig perspektiv
- drøfte viktige forandringer i samfunnet i nyere tid og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye forandringer
Geografi
- sammenligne størrelse, struktur og vekst i befolkninger og analysere befolkningsutvikling, urbanisering og flytting i nyere tid
- gjøre greie for hovedprinsippene i FN-pakten, FNs menneskerettserklæring og sentrale FN-konvensjoner, blant annet ILO-konvensjonen om urfolks rettigheter, vise hvordan de kommer til syne i lovverk, og drøfte konsekvenser av brudd på menneskerettigheter
- gi eksempler på hvordan oppfatninger om forholdet mellom kjærlighet og seksualitet kan variere i og mellom kulturer
- analysere kjønnsroller i skildringer av seksualitet og forklare forskjellen på ønsket seksuell kontakt og seksuelle overgrep
- gjøre greie for begrepene holdninger, fordommer og rasisme og vurdere hvordan holdninger kan bli påvirket, og hvordan den enkelte og samfunnet kan motarbeide fordommer og rasisme
- gi eksempler på og diskutere kulturelle variasjoner og drøfte muligheter og utfordringer i flerkulturelle samfunn
KRLE:
Filosofi og etikk
- drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
- reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
Språk, litteratur og
kultur
- drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
Engelsk:
Muntlig kommunikasjon
- vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker